Het behouden van klantenloyaliteit is een cruciale verantwoordelijkheid voor alle bedrijven. Het speelt een integrale rol bij het stimuleren van inkomsten en verbetert het merkimago aanzienlijk. Verhoogde klantloyaliteit leidt tot meer klantenbehoud en -acquisitie. Het is noodzakelijk om te begrijpen dat retentie absoluut noodzakelijk is voor zakelijk succes op de lange termijn. Studies tonen aan dat het bijna vijf keer meer kost om een klant te werven dan om er een te behouden.
Klantloyaliteit stimuleren
Klantloyaliteit verhoogt ook de winstgevendheid, verhoogt de mogelijkheden voor upselling en cross-selling en creëert merkadvocaten. Loyale klanten zullen u ook eerder eerlijke feedback geven die u kunt gebruiken om:
- Introduceer een nieuw product of dienst
- Bedrijfsprognoses verbeteren
- Verlaag het klantenverloop en
- Meet het slagingspercentage van uw bedrijf
De vraag die echter opkomt is hoe de klantloyaliteit te vergroten? Het antwoord ligt in uw marketingstrategieën. Marketing speelt een zeer essentiële rol bij het verbeteren van de klantloyaliteit van uw merk. Met een goed marketingplan kan uw bedrijf proactief zijn in plaats van reactief.
Het hebben van dergelijke plannen betekent ook dat uw doelen meetbaar en haalbaar zijn, wat resulteert in een optimaal gebruik van middelen terwijl andere bedrijfsactiviteiten worden versneld. Om dergelijke strategieën uit te voeren, moet u echter een team van competente marketeers opbouwen die goed thuis zijn in conventionele marketinggimmicks. Dus huur marketeers in met online marketingreferenties of sponsor een MBA online marketingprogramma voor uw best presterende marketingmedewerkers. Binnen de kortste keren staat een team van deskundige marketeers klaar om uw klantenloyaliteit te vergroten.
Laten we het nu hebben over een paar marketingstrategieën die de klantloyaliteit helpen vergroten.
1. Maak gebruik van e-mailmarketing
Verschillende mensen beweren dat e-mailmarketing aan het uitsterven is en niet langer effectief is. Ze konden echter niet verder van de waarheid zijn. E-mailmarketing is een van de meest robuuste marketingstrategieën die er tot nu toe bestaan. Studies tonen aan dat 49% van de klanten marketingaanbiedingen ontvangt via e-mail in plaats van direct mail. Bovendien gebruikt bijna 87% van de marketeers e-mailmarketing als onderdeel van hun marketingstrategie en gelooft dat het buitengewoon effectief is.
E-mailmarketing is een uitstekende manier om de loyaliteit van klanten te vergroten. U moet uw e-mails echter passend en aantrekkelijk ontwerpen. Gepersonaliseerde content is tegenwoordig koning. Een toenemend aantal klanten geeft de voorkeur aan op maat gemaakte en op maat gemaakte e-mails die direct aan hun behoeften voldoen. Ook kan het toevoegen van afbeeldingen zoals illustraties de klikfrequenties voor e-mail enorm verhogen. Daarom moet u aan loyaliteitsmails altijd een persoonlijk tintje toevoegen – het kan van alles zijn, zolang het maar tot het publiek spreekt.
2. Verbeter de klantenservice
Een goede klantenservice staat bij de klant centraal loyaliteit aan een merk. Je zou verbaasd zijn om de stijging van het aantal trouwe klanten te zien als je eenmaal klantenservice een prioriteit maakt. Herhaalde onderzoeken hebben aangetoond dat de meeste klanten een merk associëren met hun ervaringen en interacties. Ze maken direct een oordeel op basis van het gedrag en de reacties van het personeel.
Hoewel persoonlijke klantenservice essentieel is, telt digitale klantenservice veel. Sociale media zijn in dit tijdperk een onmisbaar online bedrijfsforum geworden. Veel merken gebruiken het om zaken te doen. Daarom moet u voorzichtig zijn met uw klantenservice op uw sociale media-handvatten. Sommige mensen vinden het misschien vreemd om sociale media te associëren met klantenservice. Maar u moet begrijpen dat klanten naarmate de tijd vordert intelligenter en waakzamer worden. Ze houden alles bij, inclusief hoe snel u op hun berichten reageert, hoe beleefd u via tekst converseert en hoe snel u reageert op vragen.
Tegenwoordig combineert klantenservice veel meer dan alleen behulpzaam winkelpersoneel. Er zijn veel andere factoren bijgekomen die klantenservice belangrijker dan ooit hebben gemaakt, vooral voor het vergroten van de klantloyaliteit.
3. Beloon uw klanten voor feedback en verwijzingen
Bevredigende ervaringen zorgen ervoor dat de klant over uw merk gaat praten. Mond op mond gaat een lange weg, en we kunnen dit feit niet genoeg benadrukken. Als u oprecht klantloyaliteit wilt opbouwen, moet u uw bestaande klanten aanmoedigen om feedback te geven en door te verwijzen.
Er zijn echter maar een paar klanten die bereid zijn hun tijd op te geven om u eerlijke feedback te geven. Daarom zou het helpen om creatieve ideeën te ontwikkelen om feedback aan te moedigen. De beste oplossing en aanmoediging zou zijn om uw klanten te belonen voor feedback en verwijzingen. Deze beloningen hoeven niet iets fysieks te zijn. In plaats daarvan kunnen ze zoiets zijn als winkeltegoed of kortingsbonnen. Ze hoeven uw bedrijf ook niet exponentieel te kosten. Maar ze moeten voldoende zijn om een klant tevreden te stellen.
Wanneer klanten uw berichten opnieuw delen op hun socials of uw merk een speciale shoutout geven, zult u onmiddellijk een piek in uw digitale activiteit opmerken. En daarom is feedback van klanten essentieel.
Conclusie
Verbeterde klantloyaliteit kan uw bedrijf in belangrijke mate helpen slagen. Loyale klanten helpen uw marktaanbod te versterken, zijn doorgaans minder volatiel en zullen waarschijnlijk meer uitgeven dan anderen. Ze kunnen ook ambassadeurs van uw bedrijf worden en uw producten en diensten helpen promoten.
Klantloyaliteit is ook cruciaal voor het oppoetsen van de lifetime value van huidige klanten. Bovendien geeft klantloyaliteit u een concurrentievoordeel door uw bedrijf te verdedigen tegen concurrenten. Het is algemeen bekend dat klantenloyaliteit een lange weg kan gaan, vooral met de juiste marketingtactieken.